ロトレリーフ/rotorelief

Marcel DuChampのマネ。KDEの一種とも言える。

since August 30, 2024




(GIF)

(mp4)


「一番いい感じのロトレリーフのデザインの再現」

デュシャン以外にどなたを引用するべきでしょうか?

Copyright Akiyoshi Kitaoka 2024 (August 30)















(mp4)

(mp4)

「富士山」


メモ/note

マルセル・デュシャン(Marcel DuChamp) (Wikipedia)


Marcel DuChamp (Wikipedia)

Rotoreliefs were the next phase of Duchamp's spinning works. To make the optical "play toys", he painted designs on flat cardboard circles and spun them on a phonographic turntable. When spinning, the flat disks appeared three-dimensional. He had a printer produce 500 sets of six of the designs, and set up a booth at a 1935 Paris inventors' show to sell them. The venture was a financial disaster, but some optical scientists thought they might be of use in restoring three-dimensional stereoscopic sight to people who have lost vision in one eye.[37]: 301–303  In collaboration with Man Ray and Marc Allégret, Duchamp filmed early versions of the Rotoreliefs, and they named the film Anémic Cinéma (1926). Later, in Alexander Calder's studio in 1931, while looking at the sculptor's kinetic works, Duchamp suggested that these should be called mobiles. Calder agreed to use this novel term in his upcoming show. To this day, sculptures of this type are called "mobiles".[37]: 294 
「回転レリーフ」はデュシャンの回転作品の次の段階だった。 光学的な「おもちゃ」を作るために、彼は平らな厚紙の円形にデザインを描き、それをフォノグラフ・ターンテーブルで回転させた。 回転させると、平らな円盤が立体的に見えた。 彼は印刷業者に6枚組500セットを作らせ、1935年のパリの発明家ショーにブースを出して販売した。 この事業は経済的には大失敗に終わったが、一部の光学科学者は、片目の視力を失った人々に立体視を回復させるのに役立つかもしれないと考えた[37]:301-303 デュシャンはマン・レイやマルク・アレグレットと共同で、ロトレリーフの初期バージョンを撮影し、この映画を『アネミック・シネマ』(1926)と名付けた。 その後、1931年にアレクサンダー・カルダーのアトリエで、彫刻家のキネティック作品を見ていたデュシャンは、これらをモビールと呼ぶべきだと提案した。 カルダーは、今度の個展でこの斬新な言葉を使うことに同意した。 今日に至るまで、この種の彫刻は「モビール」と呼ばれている[37]: 294


Anémic Cinéma (Wikipedia)

Anémic cinéma (1926) (YouTube) --- a note by Guggenheim


Rotorelief (1935/1953) (Minnie Muse)


R. K. Merritt, "Intentions: logical and subversive. The art of Marcel Duchamp, concept visualization, and immersive experience," Proceedings Fifth International Conference on Information Visualisation, London, UK, 2001, pp. 233-240, https://doi.org/10.1109/IV.2001.942064


Pytel, M. (2013). Eadweard Muybridge: Inverted modernism and the stereoscopic vision. Early Popular Visual Culture, 11(1), 71–82. https://doi.org/10.1080/17460654.2012.75665

Only a few frames of Duchamp’s stereoscopic film survived. According to an account by Man Ray, they ‘gave the effect of relief’ when viewed through a stereoscope.Footnote 11 Ten years later, Duchamp expanded the idea with the development of what he termed ‘Rotoreliefs’, first shown at the opening of the 33rd Concours Lepine, the Salon des Inventions, at the Parc des Expositions, Porte de Versailles, Paris. This perhaps can be seen as a gesture curiously similar to what is purportedly the first mention of Joseph Plateau’s Phenakistoscope, in a journal of household utensils and kitchen recipes; Duchamp took a tiny stand of three square meters to exhibit Rotoreliefs. In a joint venture with Henri Pierre Roche, author and friend of the artistic avant-garde, 500 sets of six coloured cardboard discs were produced, printed on each side and packaged in a black vinyl plastic case. They were designed to be placed on a gramophone. Turning at a certain speed, the disc gave an impression of depth; Duchamp suggested that the optical illusions become more intense when viewed with only one eye. Situated in alley F, stand number 147, some of the discs were turning horizontally and some vertically. Sandwiched between incinerators and a rubbish-compressing machine on the left and an instant vegetable chopper on the right, Duchamp’s invention, awarded an ‘honourable mention’ in the industrial art category, went practically unnoticed by a public whose interest lay in a search for more practical and useful gadgets (Figure  ).

デュシャンの立体映画は数フレームしか残っていない。マン・レイの証言によると、ステレオスコープで鑑賞すると「浮き彫りのような効果」があったという。脚注11 それから10年後、デュシャンは「ロトレリーフ」と名付けた作品でこのアイデアを発展させ、パリ、ポルト・ド・ヴェルサイユの展示会場で開催された第33回ルパン発明品コンクールで初公開した。これは、家庭用品や料理レシピの雑誌に初めて登場したとされるジョゼフ・プラトーのフェナキスチスコープ(Phenakistoscope)に奇妙なほどよく似た行為であると見なすことができるかもしれません。デュシャンは、3平方メートルの小さなスタンドでローテリリーフを展示しました。芸術的前衛の友人である作家アンリ・ピエール・ロッシュとの共同事業で、6枚のカラー厚紙ディスク500セットが製造された。片面ずつ印刷され、黒いビニールケースに梱包された。これらは蓄音機の上に置くように設計されていた。一定の速度で回転するディスクは奥行きのある印象を与え、デュシャンは、錯視効果は片目で見たときに強くなることを示唆した。F列147番のブースに置かれた円盤の中には、水平に回転するものもあれば、垂直に回転するものもありました。 左には焼却炉とゴミ圧縮機、右には即席野菜カッターに挟まれたデュシャンの発明品は、工芸部門で「佳作」を受賞したにもかかわらず、より実用的で便利なガジェットを求める人々にはほとんど注目されませんでした(図)。

トップページ